Forelæsning 3

Metaphor Home Page

Centre for Higher Education - CVU Sønderjyland

 by Carlo Grevy - e-mail

DANISH VERSION

Back Home Up Next

Indhold

Noter til Grevy 1997 (læst til 2. gang)

Sproget som system (kort oversigt efter Widells artikel i Psykologisk opslagsbog)

Noter til Johnsonteksten (indeholder nogle af de tidligere overvejelser - men disse ses nu i et mere teoretisk perspektiv, i en større referenceramme)

Noter til Clark og Lind-teksten (er en noget mere letlæst tekst, der indeholder en del eksempler og overordnet - men lidt ukritisk - loyalt gengiver bl.a. Lakoff & Johnsons ideer om metaforer og kognitiv semantik). Merleau-Ponty-siderne er ikke så vigtige! Siderne om de litterære metaforer er ikke så væsentlige, hvorimod siderne om de politiske metaforer er mere relevante.

Noter til Grevy (1997)

 

Ændringer i menneskebilledet - en undersøgelse af metaforer

fra mennesker der ses som dyr til mennesker der ses som ting

- vi er ikke et landbrugssamfund, så hvorfor alle disse dyremetaforer?

tingsliggørelse

forståelse - hvad er et menneske?

- problematiseres i metaforerne

- et tegn på at der er problemer!

undersøges via begreberne

abstrakter abstrakter
mennesker mennesker
dyr dyr
ting ting

 

 

via krydsning eller optik

fx: pc'en tænker - mennesker flyver

er det fordi mennesker og dyr ligner hinanden?

årsager: teknologiske forandringer i samfundet

de nye produkter er vanskelige at få styr på, vanskelige at forstå!

ting får karakter af mennesker - og mennesker får karakter af ting

- gensidig påvirkning!

 

Sproget som system (frit efter Peter Widell)

 

(forudsætning for Johnsonteksten)

 

Sproget som et spil - men med ubevidste regler

ord og sætninger - kombineres uendeligt

ord og udtryk refererer - giver mening og begrebsligt indhold

 

Tegns mening. Hvad er et sprogligt indhold??? Meningsrealisme, noget objektivt erfares gennem sanserne - men det er muligt at foretages slutninger /logik/domme (Kant)

 

Sprogets funktioner (ud fra tegnet) - forskellige regelsystemer

syntaks: kombinatorik - Saussure: forhold mellem tegn - arbitraritet

semantik: meningsindhold - reference/sandhed

pragmatik: forankring i talesituation - Quine: tolkede sætninger er ubestemte

 

Sprog og kognitiv psykologi

Sprog er ikke kun ydre adfærd - ikke-bevidste tankeprocesser - mental repræsentation

- sprog - et produkt at af semantiske og syntaktiske regler følges

- inspireret af computerbegrebet

- mentalisering

- risiko for meningsrealisme, altså et udtryk for objektive ydre forhold

 

Et filosofisk perspektiv på metaforer

 

(Johnson 1980)

 

En lang tradition i filosofien for at interessere sig for metaforer

tidligere antagelser: undgå metaforer i kognitive discipliner

 

Platon: imod figurativ sprog

- den gamle diskussion mellem filosofi eller poesi

- metaforer etablerer alene billeder på virkelighed, gør indtryk på tilhøreren m.v.

 

Aristoteles: en noget mere positiv attitude til metaforerne

- retorik, kunsten at fremføre sine argumenter

- viden via artistisk imitation

- ikke nye ideer

- men: nye ideer præsenteres via underliggende ligheder

- metaforen iscenesætter

- styrke: poetisk indsigt

- "the greatest thing by far is to be master of metaphor"

 

Denne viden elimineres med empirismen

(- ikke empirisk konstruktivisme!, men positivisme: verden kan undersøges som den er)

- metaforerne mister deres filosofiske respektabilitet (i oplysningstiden)

- Locke: vi skal tale om tingene som de er - uden retorik, der giver os falske ideer og gør at vores dømmekraft ødelægges

 

Disse ideer har domineret siden Locke!

 

1800-tallet: romantiske ideer vedr. kreativitet og metaforer

1900-tallet: positivistisk - logisk sprog (kognitivt) og emotivt sprog

- disse positivist empiristiske tanker isolerede metaforer fra videnssprog

- empiriske videnskaber afskar sig fra metaforer og blev set som poesi

- nyt: metaforer kom til at spille en større rolle naturvidenskab

- ingen reduktion eller oversættelse ville indeholde metaforernes viden

- filosofisk interesse i ikke-bogstaveligt sprog i naturvidenskabelige teorier

 

Black: modeller

MacCormac (videnskabelige modeller og religiøse modeller)

Quine: selv om metaforer har en stor rolle i poesi og prosa… er de vitale også for nye hjørner af naturvidenskab og filosofi (dvs. for viden om verden og for erkendelse generelt)

 

Ny tendens: metaforer får større indflydelse i discipliner af forskellig kognitiv art!

 

Lakoff: 1) filosofiske problemer 2) metaforers effekt

 

"The problems of metaphor" - Metaforproblemet

- hvad er metaforer?

- hvordan fungerer de (metaforers funktioner) - er de fx kreative?

- hvad er deres kognitive status?

 

Identifikationen

Beardsly: en særlig slags talehandling

Chomsky: en afvigelse (semantisk/syntaktisk)

- ikke en semantisk eller syntaktisk afvigelse

- metaforer indgår også i syntaktisk velformede sætninger

- syntaktisk afvigelse: ikke et afgørende indicium

Matthews: spænding, kontekst, levende metaforer

problem: identifikation via semantisk afvigelse

 

fx "hun var en lille bid for monarken" - bogstavelig forståelse

fx "Peter var en ræv" - bogstavelig (ræven hed Peter eller: Peter var inkarneret som ræv)

 

Undersøgelser på sætningsniveauet er her ikke tilstrækkeligt - det drejer sig ikke alene om relationer mellem lingvistiske symboler

 

Ekstralingvistisk

 

Binkley: metaforer er ikke nødvendigvis falske i bogstavelig forstand, fx de dobbelte metaforer

 

fx: "Idi Amin er et dyr" - "Han er en klovn" - "Hun bor i et glashus"

 

Hidtil: ingen sikre indifikationskritirier! Hele talesistuationen bør inddrages!!!

 

fx: "alle mænd er nogle dyr" - situation 1: en biolgiprofessor til sine studenter - 2: en kvindelig studerende til sin værelseskamerat

 

Sætningsidentifikatorer kan ikke lade sig gøre: det kan ikke lade sig gøre at finde et lille afgrænset sæt af syntaktiske eller semantiske regler der udgøre kriterierne for metaforer i et givet sprog

 

Grice: metaforer som ikke-konventionelle implikaturer - men disse er som andre - ifølge Johnson - konstrueret på klare eksempler på metaforer!

Funktionerne

 

Metaforerne som elliptiske sammenligninger (ved udeladelse) - eller noget helt andet!

 

Black: substitution - Peter er en ulv= Peter er bidsk (indirekte præsentation af bogstavelig mening)

 

sammenligning - Peter er som en ulv på den måde at han er…(relevante ligheder udvælges via konteksten)

 

- ingen af dem kan gøre rede for den metaforisk spædning mellem termerne. De er begge kosmetiske eller stilistiske tilsnit af det bogstavelige - og de udtrykker at man ikke mener det man siger i metaforen!

 

- der siges ikke noget om hvori ligheden består - og da der altid er en lighed i en eller anden forståelse, siger de ikke meget om metaforernes funktioner

 

- der skal være en semantisk spænding

 

-> der er en kognitiv funktion! (der er mere end den korrelerede sammenligning i metaforen)

 

-> ny teori: interaktionsteorien - "associerede almindeligheder" (det som umiddelbart opfattes som sandt hos objekter, personer, hændelser etc.)

 

fx "pattedyr", "rovdyr", "flokdyr" associeres med "ulv"

 

Når "ulv" tages i anvendelse i metaforers overføres tilsvarende egenskaber til det primære objekt, og der er tale om en gensidige indflydelse (altså almindeligheder om det primære objekt applikeres også på ulve)

 

Problemer i dette systems svag afgrænsninger af hvordan påvirkningerne fungerer

 

Wittgensteins se-som-aspekt! Fikserbilleder/and-hare-billedet m.v.

 

Metaforerne udgør tilsvarende aspekt-se-ning

 

En æstetisk perception

 

Hester. Metaforisk perception: en iagttagelse-som af noget mellem det metaforiske subjekt og det metaforiske prædikat. I metaforerne tilskyndes man altså til at se nye aspekter! (og det er som i and-hare-billedet baseret på den samme fælles basis, her: de samme streger på papiret)

 

"Han er en orm" - vi laver et forestillingsgreb i det som er fælles for orme og mennesker.

 

lyn-indsigter - aha-oplevelser via metaforer!

 

Ryle. Kategorifejltagelser

Vi kan se metaforer som kalkulerede kategorifejltagelser

 

Haynes

Sammenligning: vi overfører karakteristika fra Y for at sige noget om X

Interaktion: vi placerer kendte karakteristika fra Y, der modsiger nogle af X'ernes, for at producere ny indsager enten om X eller om noget tredje Z, og dette kan ikke reduceres til noget bogstaveligt

 

Det kanoniske aspekt (sammenligning): regelstyrede procedurer

Det ikke-kanoniske aspekt (interaktion): alle levende metaforer udgør noget ikke-regelstyret - der er tale om experientale strukturer (fx kategorier).

 

Experientialisme: forklare hvorfor vi har de kategorier vi har (i forskellige sprog/kulturer)

Metaforers kognitive status

Metaforer i mange kognitive discipliner (uddannelse, psykologi, kommunikation, videnskab, filosofi, pædagogik, didaktik, religion etc.)

 

Hvordan kan vi påstå noget via metaforer - hvordan kan metaforer blive til (logiske) domme?

 

Kan metaforer sige noget sandt?

 

"Jeg lover at betale dig tilbage" - en talehandling (lover noget/gør nogen glad etc.)

 

Hvis ikke: så er metaforernes status i kognitiv discipliner tvivlsom!

 

Følgende metaforforståelser:

1) følelsesmæssig betydning

2) heurisk værdi (vedr. videnskabelig erkendelse), men ingen sandhed

3) ingen påstande - kun værdi via den bogstavelige omskrivning

4) der er en metaforisk sandhed, der går ud over det bogstavelige (Black/Haynes)

 

Hvordan etablerer vi metaforer (for at få noget at vide om deres epistemologiske status)

 

Der er (iflg. Johnson) ingen mekanisk eller regelstyret måde at forklare deres mening på - eller gå fra metaforisk til bogstaveligt

 

Kant

Kritik af den rene fornuft. Der er en relation mellem logik og empirisk viden.

Repræsentationer af viden: domme ud fra koncepterne selv! Fx: alle hvaler er pattedyr

 

Begrebsstyret logik

 

Der er ingen objektive grunde til at vi foretager disse følgeslutninger (teleologiske domme)

 

Dette betyder: faktisk behandler vi naturen som kunst - vi fortolker den!

Vores domme er kognitive (logiske) - men der er ingen ydre omstændigheder, der determinerer dem eller er årsag til dem

 

Men når vi har begreberne, kan vi etablerer andre domme og dermed ny viden - og nye metaforer!

 

Fx (Johnson): den simpleste forklaring er den bedste (Ochams ragekniv) - og det er en æstetisk dom! - den er kønnere

 

Metaforer organiserer nye strukturer i vores begrebslige systemer - de producerer viden!

 

Vi indser at noget må være rigtigt - og det er en logisk og kognitiv forståelse, som metaforerne giver

 

Kant: regelstyret!

 

Johnson: metaforer som geniets / subjektets unikke produkt - intuition, originalitet og kreativitet idet er subsumeres mere viden, end der er i de enkelte begreber

 

Denne etablering af viden kan iflg. Johnson ikke genereres fra iboende begrebslige regler - der er rationalitet (kognitiv ikke-kanonisk vidensetablering) uden regler!!!

Clark og Lind

Metaforer - overfører, fremhæve nuancer, understrege ligheder.

Kildeområde - målområde!

fx: "min pige er en solstråle"

litteratur - forståelse - strukturering af dagligdagens fænomener (???)

overfører viden fra kildeområde til målområde

fx: "grus i maskineriet" om kærlighedsforhold - der ses som en rejse i et køretøj

døde metaforer er ikke døde - de strukturerer !!!/???

Metaphors we live by

metaforer - ikke kun ord, men tanker og handling - ud fra begrebslige systemer

"vores tænkning er fundamentalt af metaforisk natur"

"vores begreber strukturerer hvad vi sanser" - og ser

vi afslører tankemønstre ved at studere sproget (-> sprogbrugen)

 

"Diskussion er krig" - se side 51!

- en verbal kamp

- vores diskurs er struktureret v.h.a. krig

- "Diskussionens sprog er ikke poetisk… det er bogstaveligt" - !!!

 

"Tid er penge" - se side 54

- kulturbestemt - timelønninger, taxameterprincip generelt

 

passer ikke altid: glemmer de kooperativer aspekter af diskussioner - man kan ikke få sin tid tilbage

 

metaforer fremhæver, skjuler aspekter af det vi ser (jf. Wittgenstein!)

 

"Beholdermetaforer" - se side 58

 

"Orienterende metaforer" - glad er op - sorg er ned

- fysisk basis

- kropsbaserede - se side 61

- experientielle basis - se model side 65

Merleau-Ponty

Lakoff & Johnson er inspireret af Merleau-Ponty

Vores krop er i verden - det vi ser er bestemt af kroppens mulige orienteringer i verden - fx når vi ser en 6-sidet terning

Litterære metaforer

Æstetisk nydelse - kendskab til et fænomen overføres på noget andet, fx "pigen er en rose" - men hvad er "kendskab til et fænomen"?

 

Hultbergs Requeim - se side 73 - solen/naturen/årstiderne centrale baggrundsviden! (fx: de fire årstider / liv/død blomstring/blomster & bier/ efterår og forfald)

Politiske metaforer

Sproget strukturerer tanken

ensretning af politisk sprogbrug (?)

måde at forstå aktuelle (komplicerede) problemer på

fx "staten som person" - skurkeroller, sygdomme (synekdoke/ del for helhed)

Golfkrigen

Eu-debat: toget

Kærlighed - at rejse i et køretøj (se litteraturlisten)

simplificeringer af den politiske debat

24-09-02 / CG