|
Indledningen Råd
om hvordan man skriver gode tekster -
personlige -
forståelige -
sammenhængende -
korrekte -
normer Modeller/skemaer: -
sætningsanalyse -
trappediagrammet Ordforrådet Referater Sproglig
koncentration (stilistik) Sproglige
termer (hvad kan anbefales og hvad ikke) Skriftlig
fremstilling (til s. 25) om
produktion af tekster i almindelighed - primært skriftlige tekster -
klart, enkelt og venligt uanset genre -
ikke flere fagudtryk end højst nødvendigt At
skrive godt -
det man har på hjerte, dvs. budskabet, indholdet, -
informationerne skal komme klart og effektivt frem til modtageren -
gnidningsløs Tre
parter -
afsenderen -
teksten -
modtageren Det
har nogle konsekvenser for hvordan man skriver!!! Læseren
er vigtigst (eller: læserne) Hensigten
skal være klar Offentlig
kommunikation - fra fx kommunen til borgerne Skriv
personligt -
ikke personlige breve som erhvervsbreve eller opgaver -
der er mennesker i begge ender Personord -
jeg, vi, du, I, De -
ikke: undertegnede, ikke: man -
vi i stedet for firmaet -
jeg: hvis det er på egne vegne -
I eller du -
pas på "du" og ”man” Aktiv
eller passiv -
undgå passiv -
upersonlig -
den der udfører handlingen nævnes ikke, det sker bare: "der
skrives mange breve i kommunen" "der
er mange der dumpes på universitetet" "der
bestemmes meget nede i EU" "Hoslagt
fremsendes referat vedrørende…" Konkret,
høfligt og venligt -
undgå at være aggressiv -
undgå at være påståelig -
undgå at tale ned til modtageren Skriv
forståeligt -
ord kan evt. forklares -
fagord skal bruges korrekt -
enkelt og klart -
kendte du selv ordet før du begyndte at skrive brevet? Fremmedord -
svære og lette ord -
nogle bliver ikke brugt ret meget fx:
allokering, endossere, kulance Konkret -
tæt på læserens virkelighed -
nede på abstraktionsstigen -
kald en spade for en spade -
vejen istandsættelse, vejen istandsættes, kommunen istandsætter vejen Verbalsubstantiver
(substantivering af verber) -
ord på -else -ning og -tion/-sion -
istandsættelse -
færdiggørelse -
forenkling -
underretning -
konfiskering -
revision -
abstrakte og passive Skriv
opløst -
sæt punktummer ved afslutningen af hver information (når der er en helsætning) -
opdel informationerne -
fx ved hv-ord "det
fremgår af Deres ansættelsesbrev, at De er månedslønnet vikar med 27 løntimer,
hvilket svarer til de skematimer, De overtog fra Nielsens skema" "Det
fremgår af deres ansættelsesbrev, at De er månedslønnet vikar med 27 løntimer.
Det svarer til de skematimer, De overtog fra Nielsens skema" Indskud -
kan virke svære "Det
omtalte anlæg, der koster 2,3 mio. kr., ventes sat i drift næste år" "Vi
forventer at det omtalte anlæg sættes i drift næste år. Anlægget koster 2,3
mio. kr." Sammensætninger -
decentraliseringsbestræbelserne -
aktindsigtspørgsmål… -
bestræbelserne på at decentralisere -
spørgsmål om aktindsigt Skriv
ligeud -
hovedsagen først i teksten, biomstændighederne efter Sætningen -
ledsætningerne sættes sidst "At
alle de resterende opgaver vil være løst inden årets udgang, tør vi dog ikke
love" "Vi
tør dog ikke love, at alle de resterende opgaver vil være løst inden årets
udgang" Sætningsled
- kancellisløjfer "de
i kommunen bosiddende personer" "de
til fremme af landbrugseksporten egnede foranstaltninger" Skriv
overskueligt -
overskrifter og afsnit -
undgå "vedr." - typografien viser det! Afsnit
- der er kun to måder: -
spring en linie over -
gå ned i ny linie og ryk ca. ½ cm. ind -
Man kan altså ikke rykke ned i ny linie og starte helt ude til venstre!!! - man kan bruge to typer afsnitsmarkering (store og små) |