Øvelser
BA-dansk ved Henning Bergenholtz og Carlo Grevy

 

Tilbage Hovedmenu Op

 

Øvelse 1

Øvelse 2

Øvelse 3

Øvelse 1

Find fejl mv.

 

Substantiver – igen

 

Hun har en dygtig lære/lærer i dansk.

Så kravlede der en myre/myrer op af væggen.

Det er (pærerlet/pærelet) at bøje substantiver.

Da jeg var dreng, ville jeg være racerkøre/racerkører.

Kender du den herre/herrer dér?

Dette er den bedste vare/varer, du kan få.

 

Verber – igen

 

Det bliver svært at gøre/gører efter.

Regningen svare/svarer nøje til forventningen.

Han dirre/dirrer af irritation.

 

Lære noget – ikke om han ville!

Lærer karate – gør hun virkelig det?

 

Præpositioner – igen

 

Han gik hen (ad/af) gaden.

Børnene krøb ud (ad/af) hulen.

Se så at komme op (ad/af) starthullerne.

Han smed papirerne ud (ad/af) vinduet.

Man skal nu ikke kimse (ad/af) Dandy.

Han løb (ad/af) skoven til.

 

Han bor (hos/ved) sine forældre/forældrer.

Han står ovre (hos/ved) træerne.

 

For (vi/os) der bor (udenfor/uden for) byens (mur/murer)

Jeg har lavet en opgave til (de/dem), der har vanskeligt ved at stave.

For (vi/os), der bor hos (jer/I), er problemerne mindre end for (dem/de), der bor for sigselv.

 

 

Kassereren var (enig i/enig om) at formanden skulle ud.

Formanden og kassereren var (enige i/enige om) at regnskabet var ok.

 

Patricia boede (i/på) Grønland.

Hun havde været (i/på) Japan.

Herman havde været en tur (i/på) Færøerne.

Josefine kunne godt lide at være (i/på) Island.

Professor Hansen boede (på/i) HC Andersens Boulevard.

Hr. Pind levede mange år (på/i) Smaldamsgade.

Advokaterne havde rettighederne (på/til/for) navnet Herkules.

 

Øvelse 2

Øvelser i sætningsled mv.

 

1) Lav korte sætninger, hvor I bruger køre i de finitte former præsens, præterium og imperativ - og lave korte sætninger, hvor i bruger læse i de infinitte former infinitiv, præteritum participium og præsens participium.

 

2) Sæt traditionelt komma (find hvor ledsætningerne starter og slutter) - og find formelt og foreløbigt subjekt:

 

De personer som er skyldige bedes oplyse hvorfor de har gennemført den kriminelle handling hvis de føler trang til det.

 

Det er svæt at sige hvilke dyr der er kloge.

 

Det er i dag vanskeligere end nogensinde  at regne ud hvor mange mennesker der lever på Jorden.

 

3) Find prædikativ til subjekt og prædikativ til objekt i følgende sætninger:

 

Mona var dygtig. Han blev uddannet til ingeniør sidste sommer. Barnet blev døbt Sofie.

 

Maleren malede væggen orange. Ulven gjorde grisene bange. Studenterne betragtede ham som klassens klovn.

 

4) Gør rede for hvilke former for konjunktionlled, der her er tale om

 

Publikum var glade, og klovnen bukkede.

Alle råbte og hujede.

Han gik, fordi alle var sure på ham.

 

5) Lav mindst tre nye sætninger ud fra nedenstående. I skal flytte forskellige selvvalgte elementer fra sætningen op i forfeltet (dvs. at I  sætter noget andet end ”vi” i fokus).

 

Vi glæder os til, at vi i sommer skal på ferie i Spanien.

 

6) Sætningskløvning. Lav to korte sætninger, en med og en uden sætningskløvning.

Øvelse 3

Øvelser – find fejl! Tag ikke hensyn til manglende orddeling.

Den danske sprog er en godt en!

Det danske sprog forsvinder mere og mere, til fordel for hovedsageligt, engelske udtryk, mener Kulturminister Elsebeth Gerne Nielsen, men hvorvidt er problemet?

Vi ser og høre det i TV, i aviserne, på gade og ja endda hos os selv. Engelske ord har sneget sig ind i vores trygge danske hverdag. Det danske sprog er blevet udvidet med: Nu kan vi tygge chewinggum med strawberre taste og købe computere med 26 Gigabyte Harddisk og motherboards med flere RAM. For slet ikke at tale om fede hi-fi stereo anlæg med receiver, subwoofer og CD og tape recorder, på det kan vi høre vores rap eller heavy musik. Et must for alle kvinder er makeup: En foundation der er seamless, og en eyeliner der er cathy, og ikke at glemme en bodylotion der gør huden soft and silky.

Skriveproces er det teksten går igennem fra ide til aflevering, for at holde styr på opgaven. At skrive en opgave er som at bygge et hus, en mursten ad gangen. At overføre ideer til ord, sætte ord sammen til sætninger, sætninger i afsnit og afsnit i sammenhængende tekst. Holder man styr på sine handlinger bliver teksten til en flot opgave.

Dansk, er koden alle danskere bruger når vi kommunikerer.

Sproget dansk, er en del af vores kultur, men da sproget har flere dimensioner, er det ikke blot en massebetegnelse.

Et godt sprog er af stor vigtighed, da sproget medvirker til ,at definerer os  som individer, Ingen taler ens. Der kan være forskellighed i ordvalg, og opbygningen af sætninger, hvilket gør sprog til en spændende individuel størrelse.

Udover miljøet ligger Herkind-skolen også vægt på at lære børnene et fremmedsprog, i dette tilfælde engelsk, fra en tidlig alder, og de fokuserer meget på at anvende de rigtige undervisnings metoder og materialer…I Rudolf Steinerskolerne ligger man vægt på at  rette de mest tydelige fejl hos børnene, men altid så diskret som muligt, så man undgår at latterliggøre barnet foran dets kammerater….Efter hvad vi har læst os frem til samt efter overværelsen af undervisningen, stemmer Rudolf Steiner’s indlæringsteorier og den faktiske udførelse af undervisningen godt overens… Dette fører til, at børnene får en stor implicit viden om deres fremmedsprog men ikke koncentrere sig om det eksplicitte, dvs. at sprogets korrekthed bliver ”glemt”.