|
Hent mine noter til omskrivningerne i tekstdokument
Godt sprog
– forslag til omskrivninger Reklameteksterne fremkalder hos den danske læser en
række inferenser, både hvis man noterer sig, hvem afsenderen er, og ud fra den
stereotype opfattelse danskere har af nydanskere. Ved at vise at vores
eksisterende holdning til integration af nydanskere kan få nogle konsekvenser
som for eksempel mangel på arbejdskraft, hvilket kommer til at vedrøre os
alle, appelleres der til vores fornuft om at skære igennem et meget følelsesladet
emne. Reklameteksterne fremkalder
en række modsætningsfyldte følelser hos danske læsere. Dette skyldes det
forhold, at danskere ofte har en stereotyp opfattelse af nydanskere. Vi vil her
vise, at vores nuværende holdning til integrationen af nydanskere kan få nogle
konsekvenser fx for manglen på arbejdskraft. Og det er noget, der kommer til at
vedrøre os alle. Derfor vil vi foreslå, at man fra reklamebranchens side i
stedet for appellerer til vores fornuft, når man beskæftiger sig med et så følelsesladet
emne som dette. Hvis forudsætningen for at tolerance kan være til
stede er, at følelsen af solidaritet og næstekærlighed eksisterer ville det være
let at konkludere, at vi er intolerante, fordi vores livssyn ikke længere
udspringer af kristendommen, og fordi samfundsudviklingen har underbygget denne
holdning. Vi danskere har sjældent en følelse af solidaritet
og næstekærlighed, og disse egenskaber er forudsætningen for tolerance. Måske
mangler vi disse egenskaber, fordi vores livssyn ikke længere er domineret af
kristendommen, og fordi samfundet heller ikke har brug for dem. Den manglende
kristne holdning behøver dog ikke at have noget at gøre med at vi mangler
tolerance [over for nydanskere] . Brown og Levisons teori om de universelle begreber
face og face-wants er et spændende studie i den menneskelige natur, og herunder
hvordan vi alle er i besiddelse af en psykisk facade, som vi søger at
opretholde samt nogle ubevidste ønsker om at blive respekteret og bekræftet i
vores interaktion med andre mennesker. Brown
og Levisons teori om de universelle begreber face og face-wants er en
spændende studie i den menneskelige natur. I deres teori fortæller de også
om, hvordan vi alle er i besiddelse af en psykisk facade og om nogle ubevidste
ønsker om at blive respekteret og bekræftet i vores interaktion med andre
mennesker. Hvor
vigtigt er det du skriver, og hvilke læsere henvender du dig til? Det er
nogle spørgsmål, som kan hjælpe dig gennem skriveprocessen, hvis du vel at
mærke er i stand til at svare på spørgsmålene inden du begynder at skrive. Det
er vigtigt at få afklaret, hvor væsentligt emnet er, og hvem
modtagerne er. Sådan en afklaring kan nemlig hjælpe én gennem
skriveprocessen. Men den person, der skriver, skal vel at mærke have afklaret
forholdene, inden han eller hun begynder at skrive. Grunden
til denne tvivlen, om hvordan eller hvad man skal skrive, kan hjælpes af
vejen, hvis man er villig til at tænke lidt inden man går i gang med selve
skrivningen. Den person, som skal skrive, kan være i tvivl om hvad eller
hvordan han skal skrive. Dette problem kan dog klares, hvis han er villig til
bruge lidt tid på planlægning, inden han går i gang med selve skrivningen. Der
blev formuleret og præciseret, hvad opgaven gik ud på, planlagt hvilken rækkefølge
stoffet skulle bruges i og hvorfor, der blev skrevet forkert og skrevet om
mange gange, alt imens man hele tiden mindede sig selv om, at denne opgave var
med til at bestemme, om man kunne komme til at læse til læge, eller om man
skulle overveje en karriere som pølsemand. […] Ærgrelsen var stor, når
man opdage, at man havde glemt et punktum eller ens fingre havde ramt den
forkerte knap på tastaturet. Når
jeg tidligere skulle skrive noget, gjorde jeg meget ud af at formulere og præcisere,
hvad jeg ville. Fx ordnede jeg omhyggeligt den måde, mine emner skulle præsenteres
på, og jeg overvejede også om de i det hele taget skulle med eller ikke. I
dette arbejde skrev jeg ofte forkert, og derfor måtte jeg skrive noget af det
om flere gange. Hele tiden mindede jeg mig selv om, at den aktuelle opgave var
afgørende for, om jeg kom til at læse til læge eller blev pølsemand. […]
Jeg ærgrede mig meget, når jeg efter jeg havde afleveret min opgave
alligevel havde glemt et punktum eller opdagede, at mine fingre havde ramt en
forkert tast. |