Konklusioner
BA-dansk ved Henning Bergenholtz og Carlo Grevy

 

Tilbage Hovedmenu Op Næste

 

[Hele konklusionen minus […]. ]

I problemformuleringen til vores rapport anførte vi, at den overordnede problemstilling var, om muslimer kan integreres bedre i det danske samfund.

    For at kunne besvare denne problemstilling, har vi beskrevet de to kulturers holdninger, religioner, fordomme og traditioner. Derefter gik vi ind og kiggede på de positive og negative indvirkninger, disse begreber har på meningsdannelsen. Afslutningsvis beskrev vi regeringens integrationspolitik og mediernes indvirkning på både den politiske proces og på den enkeltes holdning. Til slut analyserede vi de udarbejdede tiltag og kom frem til, hvorvidt disse tiltag kunne bruges i integrationsprocessen.

    Ud fra disse beskrivelser og analyser er vi kommet frem til, at de muslimske borgere i det danske samfund, godt kan integreres bedre, men også, at integration er en vanskelig proces, der ikke bare kan se fra den ene dag til den anden.

    Som vores rapportforløb beskriver, skal der en generel holdningsændring til fra begge sider. Vi skal til at tale med hinanden og ikke om hinanden, og før dette kan ske, er vi nødt til at sætte os ind i hinandens religioner og kulturer.

                      […]

   Det er positivt, at flere og flere får øjnene op for, at vi skal arbejde sammen om at styrke integrationsprocessen, men vi skal passe på med bare at lade stå til og regne med, at de andre ordner det hele for os. Vi er nødt til selv at gøre en indsats.

 

[Første del af konklusion på ca. en halv side.]

 

Mænd er det tavle køn. De taler nødigt om følelser og problemer. De stiller derimod gerne spørgsmål. Mænd taler rapportsprog, da det lyder som om, de aflægger rapport, når de taler – en form for offentlig kommunikation men med en del træk fra talesproget. Mænd taler for at fortælle noget, og de siger, hvad de har på hjerte. Det foregår i et klart sprog. Kvinders sprogbrug…

 

[sidste del af en konklusion på ca. 1 side.]

 

Vi har fundet ud af efter arbejdet med denne opgave, at emnet tidlig fremmedsprogsindlæring har mange interessante vinkler, men det var desværre umuligt på så lidt plads at få alle problemstillinger med. Vores fokusering blev på miljø samt indlæring – disse emner kunne være blevet uddybe yderligere, men på grund af det lille sideantal har vi været nødsaget til at begrænse os.