Grevys Internetside. Artikler og kursusmaterialer online - www.graviton.dk

Carlo Grevy flytter til nyt websted: www.graviton.dk

Facebook - Carlo Grevy: https://www.facebook.com/carlo.grevy

Facebook - Forlaget Pendulum: https://www.facebook.com/forlagetpendulum

UC Viden - publikationer af Carlo Grevy

 

Ny bog januar 2017: Carlo Grevy, Søren Rønhede,  Henrik Kasch og Hanne Søgaard: Skole, livsverden og nye læringslandskaber. Forlaget Pendulum.

 

 

 

Tilbage Startside Op

 CG   best tracker

 

 

Råd og vink til lyrikanalyser (nogle absolut minimumskrav i den faglige analyse)

Nedenstående råd og vink kan godt bruges - dog med en række forbehold. Se mine råd til en mere fænomenologisk-hermeneutisk tilgang (receptionæstetisk)  - og mine forbehold for nedenstående: http://grevy.eu/kursusanalyse02.htm , Carlo Grevy 28. juni 2012

Lærerstuderende, dansk, seminariet

Hent materialet som Word-dokument  

 

Lyrik

Forskel fra noveller og romaner (prosa): Lyrik har ingen handling!

 

Lyrikken følger ofte sine egne regler – det vil sige, at man skal vide noget om digte i den kultur, på det tidspunkt eller sted, som digtet befinder sig i. Digte i romantikken har andet udtryk og indhold end modernismens.

 

Digte beskriver situationer – det skal man afdække.

 

Der er en person eller stemme i digtet – den skal afdækkes.

 

Nøgleord til en analyse – må aldrig bruges som en disposition til en punktagtig analyse

 

Indholdet, stoffet i digtet: hvem, hvad, hvor, hvornår? Hvilken stemme eller person siger noget? Hvad er situationen i digtet (her taler vi om situation ”i” – modsat brugssituation, digtet som helhed, altså i kommunikationssituationen, befinder sig i). Skeln mellem situationen i digtet (den situation, som fx jeget i digtet er i) – og den situation mennesker i dag fx bruger digtet eller lyrikken eller popmusikken. Hvilket sted er vi i digtet (i Danmark, i Nordjylland, i verdensrummet). Hvornår finder digtets ”handling” eller digtets egensituation sted?

 

Tema – hvad er problemstillingen eller temaet i digtet? Hvilke modsætninger eller konflikter er der?

 

Genre – salme, festsang, popsang, rocksang, kærlighedsdigt, modernistisk digt, digt på en gravsten, lejlighedsdigt. Listen er ikke fyldestgørende.

 

Teknik og form – komposition (indre og ydre), fremstillingsform (berettende, beskrivende, moraliserende – herunder også hensigt). Lyd – rim, rytme, pausering. Sprog – stil, metaforer, gentagelser samt alle retorikkens troper (vigtige alt efter situation eller brugssituation).

 

Holdning – udsagn. Hvad siger digtet overordnet? Hvilke værdier har digtet eller digtets person eller stemme? Hvilke holdninger?

 

 

Lyrik i brug

Popmusik og højskolesangbøgerne er lyrik. Men man må vurdere, hvor væsentlige selve teksterne er her – i forhold til sammenhængen (det sociale sammenhold på fx en højskole eller i en kirke - eller forhold på dansegulvet på et diskotek). I sådanne sammenhænge kan brug af kommunikationsanalyser (hvem siger hvad til hvem i hvilken situation?) være vigtige.

 

 

Digte findes fx også i aviser – fx har Rifbjerg skrevet digte i Politiken om krigen i Irak. Billeder kan supplere digte. Her skal man kende sin værktøjskasse – og få nøgleordne i brug i sammenhængende analyser og vurderinger, ikke kun af digtene, men især af den helhed, som digtene indgår i. Kommunikationssituationer skal undersøges (afsender, modtager, meddelelse, hensigt, interesse holdninger og situation mv.). Jacobsons kommunikationsmodel og sproglige funktioner kan også være relevante for at få overblik over teksten.

 

 

 

 

 

28-09-2017 / Carlo Grevy

Contact Carlo Grevy: c@grevy.eu

 

Facebook - Carlo Grevy: https://www.facebook.com/carlo.grevy

Facebook - Forlaget Pendulum: https://www.facebook.com/forlagetpendulum

Forlaget Pendulum - ny bog af Carlo Grevy: Historie og livsverden - se: www.pendulum.education

UC Viden - publikationer af Carlo Grevy

ny website: www.graviton.dk