Grevys Internetside. Artikler og kursusmaterialer online - www.graviton.dk Carlo Grevy flytter til nyt websted: www.graviton.dk Facebook - Carlo Grevy: https://www.facebook.com/carlo.grevy Facebook - Forlaget Pendulum: https://www.facebook.com/forlagetpendulum UC Viden - publikationer af Carlo Grevy
Ny bog januar 2017: Carlo Grevy, Søren Rønhede, Henrik Kasch og Hanne Søgaard: Skole, livsverden og nye læringslandskaber. Forlaget Pendulum.
|
|
Jakobson: de sproglige funktioner Hent materialet som Word-dokument Brug disse funktioner i analyser af sprogbrug og anden kommunikation.
Pointen er ikke at fortælle, at alle funktionerne er til stedet, men nærmere at se, hvilke(n) der dominerer i situationen.
Emotiv funktion – afsenderen træder tydeligt frem i fx følelsesmæssig udbrud, skrig, hyl eller fx ved at beklage sig og råbe.
Konativ funktion – modtageren påvirkes meget, fx veda t få en ordre eller ved at få besked på, hvad der skal gøres (fx en militær ordre eller en besked om at spise op).
Referentiel funktion – den indholdsmæssige drøftelse. Man snakket om noget og udveksler informationer. Vi opfatter ofte kommunikation sådan – en samtale om et emne – men Jakobsons pointe er, at der er langt flere funktioner, som fx når vi taler om vejrer, ”er det ikke fint vejr i dag”, så er det slet ikke vejret, vi taler om, men vi ønsker blot at få kontakt med en anden person. Eller fx når man spørger en, om man kan få ild til sin cigaret – her er ilden måske ikke så vigtig (man har selv en lighter i lommen), men derimod kontakten.
Fatisk funktion – kontaktskabende funktion, fx: ”Dejligt vejr i dag, ikke?” (Vejret er ikke det vigtige, men derimod kontakten – denne funktion er ofte indledningen til at tale om noget helt andet og mere vigtigt for en).
Metasproglig funktion – man taler om den måde, man taler på. Fx udbredt i sprogundervisning, men også i sammenhænge, hvor man siger: ”Du skal ikke tale ned til mig!”, ”Jeg finder mig ikke i, at du taler til mig på den måde!”. Eller i dansk: Vi taler om den måde, vi fx taler med eleverne på i undervisningen (didaktik).
Poetisk funktion – sproget gøres til en poetisk oplevelse og fokus kommer på det poetiske udtryk, det at der er rim i sproget, at sproget er finurligt eller metaforisk. Ordene klinger godt eller påkalder sig opmærksomhed ved at særlig poetiske (fx børnerim, reklamer og lyrik).
|
28-09-2017 / Carlo Grevy Contact Carlo Grevy: c@grevy.eu
Facebook - Carlo Grevy: https://www.facebook.com/carlo.grevy Facebook - Forlaget Pendulum: https://www.facebook.com/forlagetpendulum Forlaget Pendulum - ny bog af Carlo Grevy: Historie og livsverden - se: www.pendulum.education UC Viden - publikationer af Carlo Grevy ny website: www.graviton.dk |